ALGEMENE CONTRACT- EN REISVOORWAARDEN PLANET
SWITSERLAND GMBH
1 Contractafsluiting
1.1 De volgende algemene voorwaarden regelen de contractuele
relatie tussen u als reiziger en Planet Switzerland GmbH (hierna te noemen
Planet Switzerland) als uw reisorganisator. Ze zijn bedoeld om u de rechten en
plichten van beide contractanten open en duidelijk te tonen.
1.2 Deze Algemene Contracts- en Reisvoorwaarden zijn niet
van toepassing op de volgende reizen en diensten: Op alle door Planet
Switzerland geregelde “flight-only arrangementen” (in het bijzonder bijv.
speciale tickets, tarieven) zijn de Algemene Contract- en Vervoersvoorwaarden
van de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappijen van toepassing. Als Planet
Switzerland reisarrangementen of individuele diensten voor u regelt bij andere
reisorganisatoren of dienstverleners, zijn hun eigen contract- en reisvoorwaarden
van toepassing. In al deze gevallen is Planet Switzerland geen contractpartij
en kunt u zich dus niet beroepen op deze Algemene Contract- en Reisvoorwaarden.
1.3 Het contract tussen u en Planet Zwitserland komt tot
stand met de onvoorwaardelijke acceptatie van uw schriftelijke, telefonische of
persoonlijke aanmelding. Vanaf dat moment treden de rechten en verplichtingen
die voortvloeien uit het contract (waaronder deze Algemene Contracts- en
Reisvoorwaarden) voor u en Planet Switserland in werking.
2 Prijzen en betalingsvoorwaarden
2.1 Prijzen: De prijzen voor de reisarrangementen zijn te
vinden op de website planetsport.nl. De prijzen voor reisarrangementen zijn per
persoon in Euro voor accommodaties in de geselecteerde kamercategorie. Voor
prijswijzigingen zie paragraaf 4. De prijzen zijn inclusief de benodigde BTW.
2.2 Een aanbetaling van 20% van de totale arrangementsprijs
dient uiterlijk 30 dagen na boekingsdatum of bevestiging/factuurdatum te zijn
voldaan.
2.3 De resterende betaling voor het reisarrangement moet
uiterlijk 20 dagen voor vertrek door Planet Switzerland zijn ontvangen.
2.4 Bij niet tijdige betaling behouden wij ons het recht
voor de reisdienst te weigeren en annuleringskosten conform paragraaf 3.3 in
rekening te brengen.
2.5 Als u uw reis minder dan 30 dagen voor vertrek boekt,
moet het volledige factuurbedrag op het moment van boeking worden betaald.
2.6 Kostenaandelen voor advies en reserveringen:
Wij maken u erop attent dat Planet Switzerland naast de in
de brochure genoemde prijzen genoemd in de brochure, Planet Switzerland extra
kosten in rekening kan brengen voor advies, reserveringen en het
reisgarantiefonds.
2.7 De reisbescheiden worden op zijn vroegst na ontvangst
van de betaling overhandigd of bezorgd.
3. Omboeking en annulering door u
3.1 Algemeen: Als u de reis annuleert of de geboekte reis
wilt wijzigen of omboeken, dient u Planet Switzerland hiervan per aangetekende
brief op de hoogte stellen. De reeds ontvangen reisbescheiden moeten
tegelijkertijd aan Planet Switzerland worden geretourneerd.
3.2 Verwerkingskosten: Bij annulering, wijziging of
omboeking van uw reis worden verwerkingskosten van CHF 100 per groep in
rekening gebracht (zie ook paragraaf 3.3). Deze administratiekosten worden niet
gedekt door een bestaande annuleringskostenverzekering.
3.3 Annuleringskosten: Als u de reis minder dan 30 dagen
voor het begin van de reis annuleert of wijzigingen of omboekingen wilt
aanbrengen, worden naast de administratiekosten (zie paragraaf 3.2.) de
volgende annuleringskosten in rekening gebracht:
Arrangementen zonder vervoersdiensten (vlucht, bus etc.)
Na bevestiging: 20%
van het factuurbedrag
30-15 dagen voor vertrek: 40%
van het factuurbedrag
14-8 dagen voor vertrek: 80%
van het factuurbedrag
7-0 dagen voor vertrek: 100%
van het factuurbedrag
Regelingen met vervoersdiensten (vlucht, bus, enz.)
Vlucht 100%
annuleringskosten
Hotel
Na bevestiging: 20%
van het factuurbedrag
30-15 dagen voor vertrek: 60%
van het factuurbedrag
14-8 dagen voor vertrek: 80%
van het factuurbedrag
7-0 dagen voor vertrek: 100%
van het factuurbedrag
Als annuleringsdatum geldt de datum van ontvangst van de schriftelijke
kennisgeving door Planet Switzerland. Voor zaterdagen, zon- en feestdagen is de
eerstvolgende werkdag bepalend.
3.4 Annuleringskostenverzekering:
In geval van overmacht worden de annuleringskosten gedekt
door een annuleringsverzekering, mits u een dergelijke verzekering heeft
afgesloten. De uitkering is gebaseerd op de van toepassing zijnde
verzekeringspolis. Als u nog geen verzekering heeft afgesloten, adviseren wij u
deze af te sluiten bij Planet Switzerland. Wij raden u aan aanvullende
verzekeringen af te sluiten zoals bijstand, reisverzekering paspoort, bagage,
medische kosten, ongevalskapitaal. Het is de verantwoordelijkheid van de
reiziger om deze verzekeringen af te sluiten.
3.5 Voortijdige terugreis: Als u uw reis voortijdig
annuleert, vindt restitutie van niet gebruikte reisdiensten alleen plaats voor
zover deze diensten niet aan Planet Switzerland zijn gefactureerd of
gerestitueerd. Er bestaat echter geen wettelijk recht op restitutie. Planet
Switzerland is gerechtigd redelijke administratiekosten van minimaal EUR 80 per
persoon in rekening te brengen.
3.6 Vervangende reiziger: Als u uw reis niet kunt beginnen,
kunt u een vervangende reiziger aanwijzen. De aanmelding van een vervangende
reiziger is over het algemeen toegestaan tot 1 dag voor vertrek (de dag van
vertrek niet inbegrepen). Als u de vervangende reiziger te laat aanduidt of als
hij/zij niet kan deelnemen, wordt uw annulering beschouwd als een annulering
(zie punten 3.2. en 3.3.). De vervangende reiziger moet bereid zijn het
contract onder de bestaande voorwaarden aan te gaan. Hij moet ook voldoen aan
de bijzondere reisvoorwaarden (gezondheid, enz.) en zijn deelname mag niet
verhinderd worden door wettelijke voorschriften of officiële verordeningen. Vanwege
speciale vervoersomstandigheden e.d. kunnen bepaalde reizen niet of slechts tot
een bepaalde datum (die kan afwijken van onderstaande termijnen) worden
omgeboekt.
3.7 Annuleringen in verband met
toegangsbeperkingen/voorwaarden als gevolg van COVID-19 of andere virussen.
a) Op diensten van derden, vluchtdiensten die via ons zijn
geboekt/geregeld, zijn de bepalingen van de aanbieder of de betreffende
luchtvaartmaatschappij van toepassing.
b) In het geval van quarantaine op de bestemming neemt
Planet Switzerland GmbH geen extra kosten op zich voor bijvoorbeeld extra
hotelaccommodatie, omboeken van de vlucht, enz. Ook claims die voortvloeien uit
quarantainemaatregelen die na terugkeer in het thuisland worden opgelegd,
worden door de reisorganisator afgewezen.
c) Verwerkingskosten worden niet gerestitueerd.
4 Prijswijzigingen
4.1 Wijzigingen voorafgaand aan de totstandkoming van het
contract: Planet Switzerland behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om
prijzen voorafgaand aan uw boeking te wijzigen. Indien dit het geval is, zal
Planet Switzerland u voor het sluiten van het contract schriftelijk informeren
over deze wijziging.
4.2 Prijswijzigingen na totstandkoming van het contract:
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de
overeengekomen prijs moet worden verhoogd. Prijsverhogingen kunnen om de
volgende redenen ontstaan
a) latere stijgingen van transportkosten, inclusief
brandstoftoeslagen
b) nieuw ingevoerde of verhoogde overheidsheffingen of
-kosten (bijv. luchthavenbelastingen, landingsrechten, enz.)
c) veranderingen in de wisselkoersen
d) door de overheid opgelegde prijsverhogingen (bijv.
belasting op de toegevoegde waarde)
Als de kosten van de reis stijgen, kunnen deze aan u worden
doorberekend. De richtprijs zal dienovereenkomstig stijgen. Planet Switzerland
zal de prijsverhoging voor aanvang van de reis doorvoeren. Indien de
prijsverhoging meer dan 10% bedraagt, kunt u aanspraak maken op de in artikel
4.4 genoemde rechten.
4.3 Planet Switzerland behoudt zich het recht voor om, mede
in uw belang, het reisprogramma of individuele overeengekomen diensten (zoals
accommodatie, type vervoer, luchtvaartmaatschappij, voetbaldiensten etc.) te
wijzigen indien onvoorziene of onvermijdbare omstandigheden dit noodzakelijk
maken. Planet Switzerland zal zich inspannen om u gelijkwaardige vervangende
diensten aan te bieden. Planet Switzerland zal u zo spoedig mogelijk informeren
over dergelijke wijzigingen en de gevolgen voor de prijs.
4.4 Uw rechten wanneer de reissom na het sluiten van de
overeenkomst wordt verhoogd:
Als de wijziging van het programma of de wijzigingen van
afzonderlijke overeengekomen diensten leiden tot een belangrijke wijziging van
een essentieel punt van het contract of als de prijsverhoging meer dan 10%
bedraagt, heeft u de volgende rechten:
a) U kunt wijzigingen in het contract accepteren
b) U kunt het contract schriftelijk annuleren binnen 10
dagen na ontvangst van onze kennisgeving en u krijgt alle gedane betalingen
onmiddellijk terugbetaald.
c) U kunt ons binnen 10 dagen na ontvangst van onze
kennisgeving schriftelijk laten weten dat u wilt deelnemen aan een vervangende
reis van gelijke waarde. We zullen proberen u een dergelijke reis aan te
bieden. Als de alternatieve reis goedkoper is, wordt het verschil aan u
terugbetaald. Als de alternatieve reis duurder is, moet de oorspronkelijk
overeengekomen prijs worden betaald. Als u ons geen bericht stuurt onder b) of
c), gaat u akkoord met de prijsverhoging, de programmawijziging of de wijziging
van individuele overeengekomen diensten (aan de termijn van 10 dagen is voldaan
als uw bericht op de 10e dag per post is verstuurd).
5 Annulering van de reis door Planet Switzerland
5.1 Annulering om redenen waarvoor u verantwoordelijk bent:
Planet Switzerland heeft het recht de reis te annuleren als u daartoe door handelen
of nalaten een gegronde aanleiding geeft. Planet Switzerland restitueert in dit
geval de reeds betaalde reissom. Verdere aanspraken zijn uitgesloten.
Annuleringskosten conform paragraaf 3.2 en verdere aanspraken op
schadevergoeding blijven voorbehouden.
5.2 Minimum aantal deelnemers: 16 personen per team/kamp.
5.3 Overmacht, staking: Planet Switzerland kan de reis
annuleren als onvoorziene omstandigheden, zoals overmacht, gebeurtenissen,
onrust, stakingen, officiële maatregelen en dergelijke, het onmogelijk of
onverantwoord maken om de reis uit te voeren. Planet Switzerland vergoedt uw
betalingen, onder aftrek van reeds gedane betalingen aan derden die niet meer
terugvorderbaar zijn. Deze inhouding kan niet meer bedragen dan de helft van de
reissom.
5.4 Annulering van de reis om andere redenen: Planet
Switzerland heeft het recht de reis om andere redenen te annuleren. Indien dit
gebeurt, wordt u hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld. Uw rechten
zijn geregeld in paragraaf 4.4.
6 Programmawijzigingen, annulering van diensten tijdens
de reis
6.1 Als tijdens de reis een programmawijziging wordt
aangebracht die een belangrijk deel van de reis beïnvloedt, vergoedt Planet
Switzerland het eventuele verschil tussen de overeengekomen reissom en die van
de geleverde dienst.
6.2 Als een belangrijk deel van de overeengekomen reis niet
wordt uitgevoerd of als u om zwaarwegende redenen programmawijzigingen afwijst,
die bedoeld zijn om annulering van belangrijke delen van de reis te voorkomen,
zal de lokale reisleiding of de dienstverlener u helpen bij het organiseren van
uw terugreis. Planet Switzerland vergoedt u het verschil tussen de betaalde
reissom en de reeds geleverde dienst. Verdere schadeclaims vallen onder punt 8.
7 Als u een klacht heeft
7.1 Klachten en verzoeken om herstel: Als de reis niet
voldoet aan de contractuele overeenkomst of als u schade lijdt, hebt u het
recht en de plicht om onmiddellijk een klacht in te dienen bij de plaatselijke
vertegenwoordiger of de dienstverlener over deze gebreken of schade en om
kosteloos herstel te eisen.
7.2 De plaatselijke vertegenwoordiger of de dienstverlener
zal zich inspannen om de situatie binnen een redelijke termijn voor de reis te
verhelpen. Als er binnen deze termijn geen herstelmaatregelen worden genomen,
als herstelmaatregelen niet mogelijk zijn of als deze niet toereikend zijn,
moet u van de plaatselijke vertegenwoordiging of dienstverlener een
schriftelijke bevestiging krijgen van de gebreken of schade waarover wordt
geklaagd en het uitblijven van herstelmaatregelen. De plaatselijke vertegenwoordiger
of dienstverlener is verplicht om de feiten en uw klacht schriftelijk vast te
leggen. U heeft echter niet het recht om aanspraken op compensatie of iets
dergelijks te erkennen. Als u, tegen de verwachting in, niet in staat bent om
contact op te nemen met de reisleiding, de plaatselijke vertegenwoordiger of de
dienstverlener, neem dan rechtstreeks contact met ons op.
7.3 Zelf oplossen: Als er geen oplossing wordt geboden
binnen een redelijke termijn voor de reis en het defect niet van geringe
betekenis is, heeft u het recht om zelf voor een oplossing te zorgen. De door u
gemaakte kosten worden door Planet Switzerland vergoed binnen het kader van de
oorspronkelijk overeengekomen reis (hotelcategorie, vervoermiddel etc.) en
tegen ontvangstbewijs, mits u over het gebrek heeft geklaagd en om
schriftelijke bevestiging heeft gevraagd (paragraaf 7.1.) (zie voor de hoogte
van deze vergoeding paragraaf 8).
7.4 Hoe dient u een klacht in tegen Planet Switzerland: Wanneer
u een klacht heeft over gebreken, vergoeding of compensatie tegen Planet
Switzerland, dient u de klacht binnen 30 dagen na uw terugkomst schriftelijk in
te dienen bij Planet Switzerland. Uw klacht moet vergezeld gaan van een
bevestiging van de plaatselijke vertegenwoordiger of de dienstverlener en
eventuele bewijsstukken.
8 Aansprakelijkheid Planet Switserland
8.1 Algemeen: Planet Switzerland vergoedt u de waarde van
overeengekomen maar niet of slecht geleverde diensten of uw extra kosten, voor
zover het voor de lokale vertegenwoordiging of dienstverlener niet mogelijk was
om ter plaatse een gelijkwaardige vervangende dienst te leveren (zie paragraaf
8.2.4. voor de hoogte van de vordering).
8.2 Beperking van aansprakelijkheid, uitsluiting van
aansprakelijkheid
8.2.1 Internationale overeenkomsten: Indien internationale
overeenkomsten beperkingen bevatten op vergoeding van schade als gevolg van
niet of niet behoorlijke nakoming, kan Planet Switserland zich daarop beroepen
en is zij slechts aansprakelijk binnen de grenzen van deze overeenkomsten.
Internationale afspraken met beperkingen van aansprakelijkheid komen met name
voor in de transportsector (lucht- en scheepvaart, spoorwegen etc.).
8.2.2 Uitsluitingen van aansprakelijkheid: Planet
Switzerland is niet aansprakelijk als de niet of niet behoorlijke nakoming van
het contract te wijten is aan de volgende oorzaken:
a) aan tekortkomingen van u voor of tijdens de reis.
b) onvoorzienbare of onvermijdbare tekortkomingen van een
derde die niet betrokken is bij het verlenen van de contractueel overeengekomen
dienst.
c) overmacht of een gebeurtenis die Planet Switzerland, de
agent of de dienstverlener ondanks alle zorgvuldigheid niet kon voorzien of
voorkomen. In deze gevallen is elke aansprakelijkheid van Planet Switzerland
voor schade uitgesloten.
8.2.3 Persoonlijk letsel: Planet Switzerland is
aansprakelijk voor persoonlijk letsel, overlijden,
Planet Switzerland is aansprakelijk in geval van letsel,
dood, lichamelijk letsel en ziekte die het gevolg zijn van niet of niet
behoorlijke nakoming van het contract, voor zover de schade het gevolg is van
schuld van Planet Switzerland of haar dienstverleners. Internationale
overeenkomsten blijven voorbehouden (zie paragraaf 8.2.1.).
8.2.4 Zaakschade en vermogensschade: de aansprakelijkheid
van Planet Switzerland voor zaakschade en vermogensschade als gevolg van het
niet of niet behoorlijk nakomen van het contract is beperkt tot maximaal
tweemaal de reissom, tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of grove
schuld, behoudens lagere aansprakelijkheidsbeperkingen in internationale
overeenkomsten.
8.2.5 Kostbaarheden, contant geld, sieraden, creditcards,
enz: We wijzen u er uitdrukkelijk op dat u zelf verantwoordelijk bent voor het
veilig opbergen van kostbaarheden, contant geld, juwelen, creditcards, foto- en
videoapparatuur enz. In de hotels moeten waardevolle voorwerpen e.d. in de
kluis worden bewaard. In geen geval mag u deze voorwerpen onbeheerd achterlaten
in een onbewaakt voertuig e.d. of ergens anders. Wij zijn niet aansprakelijk
voor diefstal, verlies, beschadiging of misbruik van verloren voorwerpen
(cheques, creditcards, enz.).
8.2.6 Dienstregelingen voor auto, trein, vlucht en boot enz:
Zelfs met een zorgvuldige organisatie kunnen we niet
garanderen dat deze dienstregelingen worden nageleefd. Er kunnen vertragingen
optreden als gevolg van druk verkeer, files, ongelukken, opstoppingen op
luchthavens, omleidingen, vertragingen bij grensovergangen enz. Wij zijn in
geen van deze gevallen aansprakelijk. We raden u sterk aan om rekening te
houden met mogelijke vertragingen bij het plannen van de reis.
8.3 Gebeurtenissen tijdens de reis: Buiten het
overeengekomen reisprogramma kunnen tijdens de reis lokale evenementen of
excursies worden geboekt. Het is niet uit te sluiten dat dergelijke evenementen
en excursies risico's met zich meebrengen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid
of u aan dergelijke evenementen of excursies wilt deelnemen. Deze Algemene
contract- en reisvoorwaarden zijn van toepassing op door Planet Switzerland
georganiseerde evenementen en excursies. Planet Switzerland is echter niet uw
contractpartner en u kunt geen beroep doen op deze Algemene contract- en
reisvoorwaarden als deze evenementen en excursies door derden zijn
georganiseerd en het lokale agentschap deze alleen heeft geregeld.
9 Toegangs-, visum- en immigratievoorschriften
9.1 U bent zelf verantwoordelijk voor het naleven van de
voorgeschreven paspoort-, visum-, douane-, deviezen- en
gezondheidsvoorschriften. Planet Switzerland zal zich echter inspannen om u van
al het nodige op de hoogte te stellen en zal graag op uw kosten eventueel
benodigde visa voor u verkrijgen.
9.2 Als reisdocumenten moeten worden verstrekt/verlengd of
visa moeten worden verkregen, bent u hiervoor zelf verantwoordelijk. Als een
reisdocument niet beschikbaar is of te laat wordt verstrekt en u daarom de reis
moet annuleren, zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing.
9.3 Controleer voor vertrek of u alle benodigde documenten
bij u heeft. Planet Switzerland wijst u erop dat u bij weigering van toegang de
kosten voor de terugreis moet betalen. Ook wijzen wij u uitdrukkelijk op de
juridische gevolgen van verboden goederen en andere in- en uitvoer.
10. Ombudsman
Voorafgaand aan een juridisch geschil tussen u en Planet
Switzerland dient u contact op te nemen met de onafhankelijke ombudsman van de
Zwitserse reisbranche. De ombudsman streeft naar een eerlijke en evenwichtige
oplossing in geval van problemen van welke aard dan ook tussen u en Planet
Switzerland. Adres van de ombudsman:
Ombudsman van de Zwitserse Reisbranche
Postbus
4601 Olten
11 Garantie
Planet Switzerland is aangesloten bij het garantiefonds van
de Zwitserse reisbranche en garandeert dat de betaalde bedragen in verband met
de door u geboekte pakketreis en de kosten van uw terugreis gedekt zijn.
12 Toepasselijk recht/bevoegde rechter
12.1 Op de rechtsverhouding tussen u en Planet Switzerland
is Zwitsers recht van toepassing.
12.2 De exclusieve plaats van jurisdictie voor gerechtelijke
stappen tegen Planet Switserland is Zürich.