ALGEMENE CONTRACT- EN REISVOORWAARDEN  PLANET SWITSERLAND GMBH

1 Contractafsluiting

1.1 De volgende algemene voorwaarden regelen de contractuele relatie tussen u als reiziger en Planet Switzerland GmbH (hierna te noemen Planet Switzerland) als uw reisorganisator. Ze zijn bedoeld om u de rechten en plichten van beide contractanten open en duidelijk te tonen.

1.2 Deze Algemene Contracts- en Reisvoorwaarden zijn niet van toepassing op de volgende reizen en diensten: Op alle door Planet Switzerland geregelde “flight-only arrangementen” (in het bijzonder bijv. speciale tickets, tarieven) zijn de Algemene Contract- en Vervoersvoorwaarden van de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappijen van toepassing. Als Planet Switzerland reisarrangementen of individuele diensten voor u regelt bij andere reisorganisatoren of dienstverleners, zijn hun eigen contract- en reisvoorwaarden van toepassing. In al deze gevallen is Planet Switzerland geen contractpartij en kunt u zich dus niet beroepen op deze Algemene Contract- en Reisvoorwaarden.

1.3 Het contract tussen u en Planet Zwitserland komt tot stand met de onvoorwaardelijke acceptatie van uw schriftelijke, telefonische of persoonlijke aanmelding. Vanaf dat moment treden de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit het contract (waaronder deze Algemene Contracts- en Reisvoorwaarden) voor u en Planet Switserland in werking.

2 Prijzen en betalingsvoorwaarden

2.1 Prijzen: De prijzen voor de reisarrangementen zijn te vinden op de website planetsport.nl. De prijzen voor reisarrangementen zijn per persoon in Euro voor accommodaties in de geselecteerde kamercategorie. Voor prijswijzigingen zie paragraaf 4. De prijzen zijn inclusief de benodigde BTW.

2.2 Een aanbetaling van 20% van de totale arrangementsprijs dient uiterlijk 30 dagen na boekingsdatum of bevestiging/factuurdatum te zijn voldaan.

2.3 De resterende betaling voor het reisarrangement moet uiterlijk 20 dagen voor vertrek door Planet Switzerland zijn ontvangen.

2.4 Bij niet tijdige betaling behouden wij ons het recht voor de reisdienst te weigeren en annuleringskosten conform paragraaf 3.3 in rekening te brengen.

2.5 Als u uw reis minder dan 30 dagen voor vertrek boekt, moet het volledige factuurbedrag op het moment van boeking worden betaald.

2.6 Kostenaandelen voor advies en reserveringen:

Wij maken u erop attent dat Planet Switzerland naast de in de brochure genoemde prijzen genoemd in de brochure, Planet Switzerland extra kosten in rekening kan brengen voor advies, reserveringen en het reisgarantiefonds.

2.7 De reisbescheiden worden op zijn vroegst na ontvangst van de betaling overhandigd of bezorgd.

3. Omboeking en annulering door u

3.1 Algemeen: Als u de reis annuleert of de geboekte reis wilt wijzigen of omboeken, dient u Planet Switzerland hiervan per aangetekende brief op de hoogte stellen. De reeds ontvangen reisbescheiden moeten tegelijkertijd aan Planet Switzerland worden geretourneerd.

3.2 Verwerkingskosten: Bij annulering, wijziging of omboeking van uw reis worden verwerkingskosten van CHF 100 per groep in rekening gebracht (zie ook paragraaf 3.3). Deze administratiekosten worden niet gedekt door een bestaande annuleringskostenverzekering.

3.3 Annuleringskosten: Als u de reis minder dan 30 dagen voor het begin van de reis annuleert of wijzigingen of omboekingen wilt aanbrengen, worden naast de administratiekosten (zie paragraaf 3.2.) de volgende annuleringskosten in rekening gebracht:

Arrangementen zonder vervoersdiensten (vlucht, bus etc.)

Na bevestiging:                          20% van het factuurbedrag

30-15 dagen voor vertrek:     40% van het factuurbedrag

14-8 dagen voor vertrek:       80% van het factuurbedrag

7-0 dagen voor vertrek:          100% van het factuurbedrag


Regelingen met vervoersdiensten (vlucht, bus, enz.)

Vlucht                                             100% annuleringskosten


Hotel

Na bevestiging:                          20% van het factuurbedrag

30-15 dagen voor vertrek:     60% van het factuurbedrag

14-8 dagen voor vertrek:       80% van het factuurbedrag

7-0 dagen voor vertrek:          100% van het factuurbedrag

Als annuleringsdatum geldt de datum van ontvangst van de schriftelijke kennisgeving door Planet Switzerland. Voor zaterdagen, zon- en feestdagen is de eerstvolgende werkdag bepalend.

3.4 Annuleringskostenverzekering:

In geval van overmacht worden de annuleringskosten gedekt door een annuleringsverzekering, mits u een dergelijke verzekering heeft afgesloten. De uitkering is gebaseerd op de van toepassing zijnde verzekeringspolis. Als u nog geen verzekering heeft afgesloten, adviseren wij u deze af te sluiten bij Planet Switzerland. Wij raden u aan aanvullende verzekeringen af te sluiten zoals bijstand, reisverzekering paspoort, bagage, medische kosten, ongevalskapitaal. Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger om deze verzekeringen af te sluiten.

3.5 Voortijdige terugreis: Als u uw reis voortijdig annuleert, vindt restitutie van niet gebruikte reisdiensten alleen plaats voor zover deze diensten niet aan Planet Switzerland zijn gefactureerd of gerestitueerd. Er bestaat echter geen wettelijk recht op restitutie. Planet Switzerland is gerechtigd redelijke administratiekosten van minimaal EUR 80 per persoon in rekening te brengen.

3.6 Vervangende reiziger: Als u uw reis niet kunt beginnen, kunt u een vervangende reiziger aanwijzen. De aanmelding van een vervangende reiziger is over het algemeen toegestaan tot 1 dag voor vertrek (de dag van vertrek niet inbegrepen). Als u de vervangende reiziger te laat aanduidt of als hij/zij niet kan deelnemen, wordt uw annulering beschouwd als een annulering (zie punten 3.2. en 3.3.). De vervangende reiziger moet bereid zijn het contract onder de bestaande voorwaarden aan te gaan. Hij moet ook voldoen aan de bijzondere reisvoorwaarden (gezondheid, enz.) en zijn deelname mag niet verhinderd worden door wettelijke voorschriften of officiële verordeningen. Vanwege speciale vervoersomstandigheden e.d. kunnen bepaalde reizen niet of slechts tot een bepaalde datum (die kan afwijken van onderstaande termijnen) worden omgeboekt.

3.7 Annuleringen in verband met toegangsbeperkingen/voorwaarden als gevolg van COVID-19 of andere virussen.

a) Op diensten van derden, vluchtdiensten die via ons zijn geboekt/geregeld, zijn de bepalingen van de aanbieder of de betreffende luchtvaartmaatschappij van toepassing.

b) In het geval van quarantaine op de bestemming neemt Planet Switzerland GmbH geen extra kosten op zich voor bijvoorbeeld extra hotelaccommodatie, omboeken van de vlucht, enz. Ook claims die voortvloeien uit quarantainemaatregelen die na terugkeer in het thuisland worden opgelegd, worden door de reisorganisator afgewezen.

c) Verwerkingskosten worden niet gerestitueerd.

4 Prijswijzigingen

4.1 Wijzigingen voorafgaand aan de totstandkoming van het contract: Planet Switzerland behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om prijzen voorafgaand aan uw boeking te wijzigen. Indien dit het geval is, zal Planet Switzerland u voor het sluiten van het contract schriftelijk informeren over deze wijziging.

4.2 Prijswijzigingen na totstandkoming van het contract:

In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de overeengekomen prijs moet worden verhoogd. Prijsverhogingen kunnen om de volgende redenen ontstaan

a) latere stijgingen van transportkosten, inclusief brandstoftoeslagen

b) nieuw ingevoerde of verhoogde overheidsheffingen of -kosten (bijv. luchthavenbelastingen, landingsrechten, enz.)

c) veranderingen in de wisselkoersen

d) door de overheid opgelegde prijsverhogingen (bijv. belasting op de toegevoegde waarde)

Als de kosten van de reis stijgen, kunnen deze aan u worden doorberekend. De richtprijs zal dienovereenkomstig stijgen. Planet Switzerland zal de prijsverhoging voor aanvang van de reis doorvoeren. Indien de prijsverhoging meer dan 10% bedraagt, kunt u aanspraak maken op de in artikel 4.4 genoemde rechten.

4.3 Planet Switzerland behoudt zich het recht voor om, mede in uw belang, het reisprogramma of individuele overeengekomen diensten (zoals accommodatie, type vervoer, luchtvaartmaatschappij, voetbaldiensten etc.) te wijzigen indien onvoorziene of onvermijdbare omstandigheden dit noodzakelijk maken. Planet Switzerland zal zich inspannen om u gelijkwaardige vervangende diensten aan te bieden. Planet Switzerland zal u zo spoedig mogelijk informeren over dergelijke wijzigingen en de gevolgen voor de prijs.

4.4 Uw rechten wanneer de reissom na het sluiten van de overeenkomst wordt verhoogd:

Als de wijziging van het programma of de wijzigingen van afzonderlijke overeengekomen diensten leiden tot een belangrijke wijziging van een essentieel punt van het contract of als de prijsverhoging meer dan 10% bedraagt, heeft u de volgende rechten:

a) U kunt wijzigingen in het contract accepteren

b) U kunt het contract schriftelijk annuleren binnen 10 dagen na ontvangst van onze kennisgeving en u krijgt alle gedane betalingen onmiddellijk terugbetaald.

c) U kunt ons binnen 10 dagen na ontvangst van onze kennisgeving schriftelijk laten weten dat u wilt deelnemen aan een vervangende reis van gelijke waarde. We zullen proberen u een dergelijke reis aan te bieden. Als de alternatieve reis goedkoper is, wordt het verschil aan u terugbetaald. Als de alternatieve reis duurder is, moet de oorspronkelijk overeengekomen prijs worden betaald. Als u ons geen bericht stuurt onder b) of c), gaat u akkoord met de prijsverhoging, de programmawijziging of de wijziging van individuele overeengekomen diensten (aan de termijn van 10 dagen is voldaan als uw bericht op de 10e dag per post is verstuurd).

5 Annulering van de reis door Planet Switzerland

5.1 Annulering om redenen waarvoor u verantwoordelijk bent:
Planet Switzerland heeft het recht de reis te annuleren als u daartoe door handelen of nalaten een gegronde aanleiding geeft. Planet Switzerland restitueert in dit geval de reeds betaalde reissom. Verdere aanspraken zijn uitgesloten. Annuleringskosten conform paragraaf 3.2 en verdere aanspraken op schadevergoeding blijven voorbehouden.

5.2 Minimum aantal deelnemers: 16 personen per team/kamp.

5.3 Overmacht, staking: Planet Switzerland kan de reis annuleren als onvoorziene omstandigheden, zoals overmacht, gebeurtenissen, onrust, stakingen, officiële maatregelen en dergelijke, het onmogelijk of onverantwoord maken om de reis uit te voeren. Planet Switzerland vergoedt uw betalingen, onder aftrek van reeds gedane betalingen aan derden die niet meer terugvorderbaar zijn. Deze inhouding kan niet meer bedragen dan de helft van de reissom.

5.4 Annulering van de reis om andere redenen: Planet Switzerland heeft het recht de reis om andere redenen te annuleren. Indien dit gebeurt, wordt u hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld. Uw rechten zijn geregeld in paragraaf 4.4.


6 Programmawijzigingen, annulering van diensten tijdens de reis

6.1 Als tijdens de reis een programmawijziging wordt aangebracht die een belangrijk deel van de reis beïnvloedt, vergoedt Planet Switzerland het eventuele verschil tussen de overeengekomen reissom en die van de geleverde dienst.

6.2 Als een belangrijk deel van de overeengekomen reis niet wordt uitgevoerd of als u om zwaarwegende redenen programmawijzigingen afwijst, die bedoeld zijn om annulering van belangrijke delen van de reis te voorkomen, zal de lokale reisleiding of de dienstverlener u helpen bij het organiseren van uw terugreis. Planet Switzerland vergoedt u het verschil tussen de betaalde reissom en de reeds geleverde dienst. Verdere schadeclaims vallen onder punt 8.

7 Als u een klacht heeft

7.1 Klachten en verzoeken om herstel: Als de reis niet voldoet aan de contractuele overeenkomst of als u schade lijdt, hebt u het recht en de plicht om onmiddellijk een klacht in te dienen bij de plaatselijke vertegenwoordiger of de dienstverlener over deze gebreken of schade en om kosteloos herstel te eisen.

7.2 De plaatselijke vertegenwoordiger of de dienstverlener zal zich inspannen om de situatie binnen een redelijke termijn voor de reis te verhelpen. Als er binnen deze termijn geen herstelmaatregelen worden genomen, als herstelmaatregelen niet mogelijk zijn of als deze niet toereikend zijn, moet u van de plaatselijke vertegenwoordiging of dienstverlener een schriftelijke bevestiging krijgen van de gebreken of schade waarover wordt geklaagd en het uitblijven van herstelmaatregelen. De plaatselijke vertegenwoordiger of dienstverlener is verplicht om de feiten en uw klacht schriftelijk vast te leggen. U heeft echter niet het recht om aanspraken op compensatie of iets dergelijks te erkennen. Als u, tegen de verwachting in, niet in staat bent om contact op te nemen met de reisleiding, de plaatselijke vertegenwoordiger of de dienstverlener, neem dan rechtstreeks contact met ons op.

7.3 Zelf oplossen: Als er geen oplossing wordt geboden binnen een redelijke termijn voor de reis en het defect niet van geringe betekenis is, heeft u het recht om zelf voor een oplossing te zorgen. De door u gemaakte kosten worden door Planet Switzerland vergoed binnen het kader van de oorspronkelijk overeengekomen reis (hotelcategorie, vervoermiddel etc.) en tegen ontvangstbewijs, mits u over het gebrek heeft geklaagd en om schriftelijke bevestiging heeft gevraagd (paragraaf 7.1.) (zie voor de hoogte van deze vergoeding paragraaf 8).

7.4 Hoe dient u een klacht in tegen Planet Switzerland: Wanneer u een klacht heeft over gebreken, vergoeding of compensatie tegen Planet Switzerland, dient u de klacht binnen 30 dagen na uw terugkomst schriftelijk in te dienen bij Planet Switzerland. Uw klacht moet vergezeld gaan van een bevestiging van de plaatselijke vertegenwoordiger of de dienstverlener en eventuele bewijsstukken.

8 Aansprakelijkheid Planet Switserland

8.1 Algemeen: Planet Switzerland vergoedt u de waarde van overeengekomen maar niet of slecht geleverde diensten of uw extra kosten, voor zover het voor de lokale vertegenwoordiging of dienstverlener niet mogelijk was om ter plaatse een gelijkwaardige vervangende dienst te leveren (zie paragraaf 8.2.4. voor de hoogte van de vordering).

8.2 Beperking van aansprakelijkheid, uitsluiting van aansprakelijkheid

8.2.1 Internationale overeenkomsten: Indien internationale overeenkomsten beperkingen bevatten op vergoeding van schade als gevolg van niet of niet behoorlijke nakoming, kan Planet Switserland zich daarop beroepen en is zij slechts aansprakelijk binnen de grenzen van deze overeenkomsten. Internationale afspraken met beperkingen van aansprakelijkheid komen met name voor in de transportsector (lucht- en scheepvaart, spoorwegen etc.).

8.2.2 Uitsluitingen van aansprakelijkheid: Planet Switzerland is niet aansprakelijk als de niet of niet behoorlijke nakoming van het contract te wijten is aan de volgende oorzaken:

a) aan tekortkomingen van u voor of tijdens de reis.

b) onvoorzienbare of onvermijdbare tekortkomingen van een derde die niet betrokken is bij het verlenen van de contractueel overeengekomen dienst.

c) overmacht of een gebeurtenis die Planet Switzerland, de agent of de dienstverlener ondanks alle zorgvuldigheid niet kon voorzien of voorkomen. In deze gevallen is elke aansprakelijkheid van Planet Switzerland voor schade uitgesloten.

8.2.3 Persoonlijk letsel: Planet Switzerland is aansprakelijk voor persoonlijk letsel, overlijden,

Planet Switzerland is aansprakelijk in geval van letsel, dood, lichamelijk letsel en ziekte die het gevolg zijn van niet of niet behoorlijke nakoming van het contract, voor zover de schade het gevolg is van schuld van Planet Switzerland of haar dienstverleners. Internationale overeenkomsten blijven voorbehouden (zie paragraaf 8.2.1.).

8.2.4 Zaakschade en vermogensschade: de aansprakelijkheid van Planet Switzerland voor zaakschade en vermogensschade als gevolg van het niet of niet behoorlijk nakomen van het contract is beperkt tot maximaal tweemaal de reissom, tenzij de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld, behoudens lagere aansprakelijkheidsbeperkingen in internationale overeenkomsten.

8.2.5 Kostbaarheden, contant geld, sieraden, creditcards, enz: We wijzen u er uitdrukkelijk op dat u zelf verantwoordelijk bent voor het veilig opbergen van kostbaarheden, contant geld, juwelen, creditcards, foto- en videoapparatuur enz. In de hotels moeten waardevolle voorwerpen e.d. in de kluis worden bewaard. In geen geval mag u deze voorwerpen onbeheerd achterlaten in een onbewaakt voertuig e.d. of ergens anders. Wij zijn niet aansprakelijk voor diefstal, verlies, beschadiging of misbruik van verloren voorwerpen (cheques, creditcards, enz.).

8.2.6 Dienstregelingen voor auto, trein, vlucht en boot enz:

Zelfs met een zorgvuldige organisatie kunnen we niet garanderen dat deze dienstregelingen worden nageleefd. Er kunnen vertragingen optreden als gevolg van druk verkeer, files, ongelukken, opstoppingen op luchthavens, omleidingen, vertragingen bij grensovergangen enz. Wij zijn in geen van deze gevallen aansprakelijk. We raden u sterk aan om rekening te houden met mogelijke vertragingen bij het plannen van de reis.

8.3 Gebeurtenissen tijdens de reis: Buiten het overeengekomen reisprogramma kunnen tijdens de reis lokale evenementen of excursies worden geboekt. Het is niet uit te sluiten dat dergelijke evenementen en excursies risico's met zich meebrengen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid of u aan dergelijke evenementen of excursies wilt deelnemen. Deze Algemene contract- en reisvoorwaarden zijn van toepassing op door Planet Switzerland georganiseerde evenementen en excursies. Planet Switzerland is echter niet uw contractpartner en u kunt geen beroep doen op deze Algemene contract- en reisvoorwaarden als deze evenementen en excursies door derden zijn georganiseerd en het lokale agentschap deze alleen heeft geregeld.

9 Toegangs-, visum- en immigratievoorschriften

9.1 U bent zelf verantwoordelijk voor het naleven van de voorgeschreven paspoort-, visum-, douane-, deviezen- en gezondheidsvoorschriften. Planet Switzerland zal zich echter inspannen om u van al het nodige op de hoogte te stellen en zal graag op uw kosten eventueel benodigde visa voor u verkrijgen.

9.2 Als reisdocumenten moeten worden verstrekt/verlengd of visa moeten worden verkregen, bent u hiervoor zelf verantwoordelijk. Als een reisdocument niet beschikbaar is of te laat wordt verstrekt en u daarom de reis moet annuleren, zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing.

9.3 Controleer voor vertrek of u alle benodigde documenten bij u heeft. Planet Switzerland wijst u erop dat u bij weigering van toegang de kosten voor de terugreis moet betalen. Ook wijzen wij u uitdrukkelijk op de juridische gevolgen van verboden goederen en andere in- en uitvoer.

10. Ombudsman

Voorafgaand aan een juridisch geschil tussen u en Planet Switzerland dient u contact op te nemen met de onafhankelijke ombudsman van de Zwitserse reisbranche. De ombudsman streeft naar een eerlijke en evenwichtige oplossing in geval van problemen van welke aard dan ook tussen u en Planet Switzerland. Adres van de ombudsman:

Ombudsman van de Zwitserse Reisbranche

Postbus

4601 Olten

11 Garantie

Planet Switzerland is aangesloten bij het garantiefonds van de Zwitserse reisbranche en garandeert dat de betaalde bedragen in verband met de door u geboekte pakketreis en de kosten van uw terugreis gedekt zijn.

12 Toepasselijk recht/bevoegde rechter

12.1 Op de rechtsverhouding tussen u en Planet Switzerland is Zwitsers recht van toepassing.

12.2 De exclusieve plaats van jurisdictie voor gerechtelijke stappen tegen Planet Switserland is Zürich.